Kiállításmegnyitó
(Trafó, 2017. május 9.)
(Az alábbi szöveget Bartók Imre az Inkognitó egynapos budapesti kiállításának megnyitójára írta. A kiállító művészek: Balogh Tünde, Biacsics Renáta, Bodor Anikó, Csató Csenge, Győrffy László, Losonczy István, Maros Lili, Ódor Bence István, Szüts Miklós, Vojnich Erzsébet. A beszélgetést Németh Gábor vezette. Az est után minikoncertet adott a Gustave Tiger. Mindenkinek köszönöm a részvételt.)
Az arc üres mező, háborús övezet. Az arc istenérv. Az arc
elrejti magát, az arc maszk. Az arc valami, ami nem egészen hús és nem egészen
bőr. A fej tárgy, meg lehet fogni, az arcot nem lehet megfogni. Az arc arculat,
látvány, tájkép. Az, ami megriasztotta Rilke műve, a Malte elbeszélőjét:
„Temérdek ember él, de mennyivel több az arc, hiszen senkinek sem elég belőle
egy.”
Az arc konkrét és absztrakt.
Ebből a kettőségből táplálkozik a fiziognómia víziója: az
arc mint konkrét elvezet az értelemhez mint absztrakthoz. Ez az ábrázat, ez a
külső ezt és ezt jelenti. Hegel már paródia tárgyává teszi ezt az elképzelést,
lévén nincs és nem is lehet közvetlen megfeleltetés a látvány és az értelem
között. Hogy lehet akkor mégis a művészet, a szép a szellemi kifejeződése? Ha a
szép érzéki látszás, akkor egy szép arc miért nem lehet magának a szépségnek a
látszása? És hogy lehetséges a fiziognómia áltudományának a Szondi-tesztben
olyan különleges utóélete?
Mintha az arc nem megmutatna, hanem elrejtene valamit,
mintha eleve erre rendezkedne be. Amikor direkt mutat, kifejez, akkor elveszíti
eredeti formáját, vagyis deformálódik, torzul: felvont szemöldök, biggyedő
ajak, kitáguló orrlyukak. Ezek a gesztusok, bármilyen őszinték is, szociálisan
kódoltak maradnak. Egy kommunikációs rendszerbe illeszkednek, és nem szolgálnak
semmiféle Én kifejezéseként. Az arc mint olyan – egy nyugodt arc, egy halotti
gipsz – nem utal semmire.
De honnan akkor a vágy, hogy maszk mögé rejtőzzünk, hogy
elrejtsünk valamit, ami egyébként sem vagyunk – mi magunk –, vagyis sosem
vagyunk csupán az arc által az, amit gondolunk, érzünk. Miért az inkognitó?
A maszk eredetileg nem a rejtekezést szolgálta. Mind az
ókori görög, mind a klasszikus japán színházban a maszk meghatározott jelentést
hordozott, és kifejezett valamit, egy állapotot, ezáltal egy történetet,
illetve annak részletét. Az ember a saját arcával semmit nem tud eljátszani,
hiszen az arc – üres mező, háborús övezet. Ezek Antonin Artaud szavai. Az
inkognitó nem elrejtőzést jelent, hanem az elvegyülés kísérletét, a vágyat
arra, hogy ne ismerjenek fel – eljátszom, hogy nem az vagyok, aki. Vagy épp
ellenkezőleg: el kell játszanom, hogy az vagyok, aki, mert amíg nem játszom,
addig más vagyok. A színpad alatt/mögött nem lehetek önmagam. Az inkognitóban nem
ismernek fel, pontosabban nem ismernek fel akként, mint aki arra vágyik, hogy
valami másként ne ismerjenek rá, de felismerem magam, mint egy másik
tekintetben felismerhetetlen ént.
Görföl Balázs e kiállítás pécsi megnyitóján – ahol tömör és
szép elemzést szentelt az egyes műveknek is – már érzékenyen leírta e paradoxon
egyik aspektusát: aki minden erejével el akar vegyülni, feltűnést kelt, aki
feltűnősködik, csak egy marad a tömegben.
Az Inkognitó című regény elbeszélőjét persze önmagában véve
sem az elvegyülés, sem a feltűnés nem érdekli, egyszerűen létezni szeretne. De
éppen ez az, ami nem megy. „Férfi sem vagyok, nő sem vagyok, szánalmas
maskarában”, olvassuk, mégis kell a maskara, hogy „valami/valaki” lehessen.
Sebzett önarckép, így az egyik kép (Losonczy István műve) címe. Tautológia.
Pleonazmus. Szószaporítás. Minden arc sebzett, keresztre feszített, karóba
húzott. Lüktet a sebhelyektől. Azért születtünk, hogy alakot adjunk a sebeknek.
És a sebek közösek, otthon vagyunk bennük, talán, de nem vagyunk azok, akik
lenni szeretnénk. Csak inkognitóban, felismerhetetlenül, valami másként lehetsz
az, aki vagy. Miért, miért hagytál el engem – itt válik ketté a személy. Avagy:
„Lenni vagy nem lenni” – nem véletlenül a koponyától kérdezik. A koponya a
közös, az arc minimuma, változatos persze, mégis, minden emberi koponyát
ugyanolyannak látunk. Egy arc – Hamlet – beszél a fejhez – Yorick koponyája –,
és arról érdeklődik, vegyen-e magára újabb maszkokat. A válasz egyszerre néma
és igenlő. Csak ez van, nincsen más.
Nem tudok kitérni az itt szereplő festmények mindegyikére,
de hadd utaljak ismét Görföl Balázsra, aki ezt már megtette helyettem. Csupán
egy szó az egyik új műről, Vojnich Erzsébet „Portré”-járól. A portré arcképet
jelent, de vajon látjuk-e ennek a hölgynek az arcát? Honnan tudjuk egyáltalán
biztosan, hogy hölgy – az alakja mintha elárulná, de ezt sem vehetjük biztosra.
Irtózatos sötétségben áll, a tartása mégis nyugodt és magabiztos. Talán ez, ez
is kapcsolhatja az Inkognitó elbeszélőjéhez, aki persze korántsem mindig
mutatkozik nyugodtnak és magabiztosnak, de az út végén, amelyen jár, ilyennek
képzelem. Addig is maradnak a vívóversenyek. És persze meglehet, hogy az útnak
nincs semmiféle vége, a nyugalom csak a koponyáé. És hogy ezekből a
festményekből és a regényből, amelyek most, úgy hiszem, szerencsésen kerültek
egymás mellé, egy másmilyen meggyőződés árad: soha nem ismernek majd rád, és
még ezért is harcolnod kell.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése